Een klooster als ‘the place to be’, het habijt als iets modieus en God als gastheer. In de nieuwe glossy ‘Klooster!’ laat uitgeverij Adveniat samen met de kloosterlingen zien dat kloosters geen gesloten plekken zijn met wereldvreemde bewoners, maar gastvrije omgevingen bewoond door mensen met interessante verhalen.

Kloosterfans

Gelovigen, atheïsten, BN’ers, politici: vanuit alle lagen van de bevolking worden mensen getrokken door de rust en stilte van kloosters. Kloosters zijn steeds meer in trek en vooral in de weekenden moet je als gast ver vooruit een kamer reserveren. In deze glossy vertellen bezoekers van kloosters over hun ervaringen en waarom ze ‘fan’ zijn geworden van deze inspiratievolle plekken. Ze voelen zich aangetrokken door de wijze waarop kloosterlingen leven, de sfeer en het ritme. Velen laten zich inspireren en proberen de levensstijl van de kloosterlingen in hun dagelijks leven toe te passen. De bezoekers vertellen hun verhaal en geven een inkijk in de manier waarop ze ook thuis God kunnen ervaren.

Fashion en mode

De kloosters en hun bewoners presenteren zichzelf op een hippe manier. De abdijbieren ontbreken natuurlijk niet en het habijt wordt gepresenteerd als iets modieus. Borre Akkersdijk, de modeontwerper die vorig jaar nog het nieuwe habijt van de dominicanen ontwierp, vertelt in de glossy: “het gaat om de boodschap, niet om het merk.” Kloosterlingen geven een eigen interpretatie aan hun habijt en vergelijken het zelfs met een trouwjurk. Voor velen misschien onbegrijpelijk maar voor de kloosterlingen een logische keuze. De glossy geeft antwoord op veel van deze ‘onbegrijpelijkheden’ en door de persoonlijke verhalen komt de lezer veel te weten over het kloosterleven.

Werk, roeping en familie

De glossy schetst het verhaal van broeders en zusters uit verschillende ordes. Het is dus geen eenkleurig blad maar het laat zien dat ieder klooster, iedere orde een eigen plaats inneemt binnen het Nederlandse kloosterleven. De boeiende verhalen over roepingen en werkzaamheden in de kloosters zijn volop aanwezig en worden ondersteund door veel beeldmateriaal. Het blad zal uitkomen met verschillende covers. Dit inhoud is hetzelfde maar er is variatie.

Daarnaast komen ook familieleden van de kloosterlingen aan het woord. Het intreden van een broer of zus heeft – zoals te lezen is in de glossy – een behoorlijke impact. De interviews met familieleden geven een persoonlijk inzicht op de vraag die veel mensen zich stellen: waarom gaat iemand het klooster in? Het beschrijft de emotionele worsteling van zowel de kloosterling als de familie en de wijze waarop een keuze tot intreding tot stand komt.

Visitekaartje

“Wees welkom in de wereld van kloosters”, zo luidt het citaat waarmee hoofdredacteur Leo Fijen lezers uitnodigt de glossy te lezen. De glossy laat niet alleen de wereld van kloosters zien, maar is een directe uitnodiging om een van de 55 kloosters in de Nederland te bezoeken. Heb je niet zo’n behoefte om een klooster te bezoeken, dan geeft de glossy toch een inkijk in deze unieke wereld.

BESTEL: Glossy ‘Klooster!’ – De plekken, de mensen, het mysterie | uitgeverij Adveniat | ISBN 9789492093394: € 8,95.