De verkoop van het trappistenbier uit Westvleteren door de Nederlandse supermarktketen Jan Linders heeft vandaag voor grote opschudding en verontwaardiging gezorgd. Het Belgische bier, gebrouwen door de monniken van de Sint-Sixtusabdij in Westvleteren, is door de hoge kwaliteit en kleine productie zeer moeilijk te verkrijgen.

Ook in de landelijke media is er vandaag veel aandacht geweest voor het onderwerp. Onder andere de NOS, Telegraaf en Trouw schreven uitgebreide artikelen over dit ‘schandaal’.

Monniken Westvleteren zijn woedend

De verkoop door Jan Linders zorgde voor grote verontwaardiging bij de monniken uit Westvleteren. Het bier is helemaal niet bedoeld voor openbare doorverkoop en daarom waren de monniken zeer onaangenaam verrast toen zij hoorden van de stuntaanbieding door de Nederlandse supermarkteten. Afgelopen donderdag gingen er driehonderd kratten in de verkoop, 7200 flesjes bier en iedere klant kon er maximaal twee kopen. Tegenover De Standaard laat de Westvleterse broeder Godfried weten: “Wij zijn hier zeer ongelukkig mee. Het kan niet anders of die Nederlanders zijn met 150 auto’s naar hier gekomen.”

Het bier uit Westvleteren ging ook nog eens voor het viervoudige van de originele prijs over de toonbank. Een flesje kost normaal € 2,50 maar bij Jan Linders betaalde klanten € 9,95 per fles. Het is niet de enige plek waar het bier verkocht voor een veel hogere prijs. Ga je naar een bierproeflokaal en ze hebben Westvleteren op voorraad, dan betalen de liefhebbers ook snel tussen de € 15,- en € 20,- voor een glas Westvleterenbier.

Zeer moeilijk aan te komen

Het bier van de trappisten staat bekend als één van de beste bieren ter wereld. Er zijn drie soorten: blond, 8 en 12. De Westvleteren 12 heeft een alcoholpercentage van 10,2 procent en is door een Amerikaanse website meermaals uitgeroepen tot het beste bier ter wereld. De monniken brouwen het bier om te kunnen voorzien in hun onderhoud. Er wordt dan ook niet meer gebrouwen dan nodig. Door de grote vraag en de lage productie is het zeer moeilijk om aan dit exclusieve bier te komen.

Iedere week publiceren de monniken een bestelschema op hun website. Je kunt tijdens de vermelde uren bellen naar slechts één beschikbare lijn. Heb je geluk, dan kun je door het opgeven van je kenteken van je auto en telefoonnummer maximaal twee kratten bestellen, waarna je op een afgesproken uur deze kunt komen halen. Vervolgens kun je 60 dagen geen reservering meer plaatsen. De afspraak verzetten is niet mogelijk en te laat komen is geen optie. De monniken hanteren een zeer streng beleid.

Trappistenbier label

Er zijn strenge voorwaarden als men het label ‘Trappist’ wil dragen. Het product moet binnen de muren van een trappistenabdij, door monniken van de orde der cisterciënzers zijn gebrouwen. Het moet onder toezicht staan van een klooster gemeenschap en de exploitatie moet ondergeschikt zijn aan het klooster. De opbrengst van de verkoop moet bijdragen aan de onderhoud van het klooster en de gemeenschap, de financiën die overblijven moeten besteed worden aan sociale netwerken of goede doelen.

In Nederland zijn twee cisterciënzerkloosters die bier brouwen en het label ‘Trappist’ mogen dragen. Sinds 2013 brouwen de monniken in Zundert hun eigen bier. Hiermee volgen zij het voorbeeld van de monniken van abdij Koningshoeven, die al jaren hun bekende bier ‘La Trappe’ verkopen.