De Vastenactie gaat weer van start. Dit jaar is het motto: ‘Geef meer door te minderen – 40 Dagen Challenge’.
40 dagen geen…
Alcohol, snoep, luxe-artikelen kopen, snacken en ga zo maar door. Daar nodigt de organisatie van de Vastenactie dit jaar toe uit. Doel van de campagne is, om het niet uitbestede geld op te sparen voor het werk van missiezusters in Zambia. De ‘zusters van het Heilig Hart van Jezus en Maria’ wonen in het stadje Mbala en proberen daar sinds 1991 de impact van Hiv en aids te verminderen door voorlichting, goede gezondheidszorg en persoonlijke hulp.
Vastentijd
Vasten is een eeuwenoude traditie binnen de kerk, waar telkens opnieuw betekenis en gestalte aan wordt gegeven. Daar wil de Vastenactie met de ’40 Dagen Challenge’ aan bijdragen. Dat doet ze ook door gewoonten onder de aandacht brengen die een grote mate van afhankelijkheid creëren. Bijvoorbeeld het gebruik van social media. Kan het zinvol zijn om tijdens de vastentijd het gebruik van deze media te minderen?