Sinds de start in januari heeft het videoplatform KatholiekLeven.nl meerdere YouTubeproducties verzorgd. Daar is nu de website www.katholiekleven.nl bijgekomen.

Katholiekleven.nl heeft 453 abonnees op YouTube en iets meer dan 700 volgers op Facebook. Er zijn 40 filmpjes geplaatst. Bij de lancering van het videoplatform in januari werden de filmpjes gemiddeld 1.232 keer bekeken. Die aantallen zijn nu gemiddeld 145 views (april 2016) en 216 views (mei 2016) per filmpje. In totaal zijn alle filmpjes bij elkaar ruim 17.000x bekeken.

De filmpjes worden gemaakt in diverse rubrieken, zoals ‘De Boodschap’. Daarin wordt wekelijks een video geplaatst over de evangelielezing van de zondag. ‘Ik Geloof’ is een rubriek met korte geloofsportretten. Via de perschefs van de bisdommen heeft katholiekleven.nl mensen gesproken met een mooi geloofsverhaal en die op een bijzondere manier hun geloof actief vormgeven. Daarnaast is gefilmd op de VNB-dag in januari en op de Inspiratiedag van Kansfonds in april. Zo zijn we nog veel meer bijzondere mensen en geloofsverhalen op het spoor gekomen. Die brengen we in de loop van het jaar in beeld. Globaal wordt om de week een nieuw filmpje geüpload.

Op de website katholiekleven.nl staat een interview met coördinatrice Daphne van Roosendaal.

We hebben na januari nog even moeten wachten op de site…
“Dat klopt. De website gaat online vier maanden nadat de eerste filmpjes op YouTube verschenen. De bisschoppen was toegezegd dat het project in januari zou starten, omdat toen officieel een einde kwam aan Omroep RKK. De website was  nog niet klaar, de eerste filmpjes waren al wel gemaakt. Bovendien was 24 januari een mooie startdatum. Het is de feestdag van de heilige Franciscus van Sales, de patroonheilige van de katholieke journalistiek. Er was veel interesse van de media en mensen hebben die eerste dagen meteen flink naar de filmpjes gekeken. Daarna zakten de ‘kijkcijfers’ wat terug. De website kan daar nu weer een goede impuls aan geven.”

Op welke manier gaat de website een impuls geven?
“Doordat alle filmpjes overzichtelijk bij elkaar staan. Ze zijn ingedeeld in verschillende rubrieken en je kunt makkelijk van het ene filmpje naar het andere bladeren. Ook zijn de video’s voorzien van korte beschrijvingen. Nu de website online is, kan ook echt reclame worden gemaakt voor ‘www.katholiekleven.nl’. Via de bisdommen wordt de komende maanden een papieren nieuwsbrief verspreid. Met de nieuwe website is er nu een makkelijk adres waar mensen naartoe kunnen om te zien wat er aan nieuws is. Het mag dus vaste prik worden om regelmatig de site te bezoeken. Via de site kun je je bovendien abonneren op een digitale nieuwsbrief. Je ontvangt dan elke maand een mail met de nieuwste items. Je kunt katholiekleven.nl natuurlijk ook volgen op YouTube en Facebook.”