Dit weekend worden katholieke Nederlanders getraind in het omgaan met media. Daarmee is een start gemaakt met de Nederlandse tak van ‘Catholic Voices’.
Catholic Voices is in Engeland begonnen toen paus Benedictus XVI Groot-Brittannië bezocht. De bedoeling was om het rooms-katholiek geloof door ‘gewone katholieken’ te vertolken in de media. Dat werd een behoorlijk succes. Inmiddels zijn er in meer dan 5 landen ‘katholieke stemmen’ actief.
Deze maand wordt een groep van 20 Nederlandse katholieken getraind. De komende dagen vindt een mediatraining plaats in Heiloo. Zij worden opgeleid om, naast hun werk, de standpunten van de rooms-katholieke kerk voor radio, tv en landelijke kranten te vertolken. Ze spreken niet officieel namens de kerk.
Onder de deelnemers zijn onder meer Yvonne Koopman (ex-Katholiek Nieuwsblad) en de vrij onbekende Amsterdamse blogger Zeger Polhuijs. De cursisten worden opgeleid door onder meer Opus Dei-medewerker Jack Valero, die Catholic Voices in Engeland opzette met Austen Ivereigh.
In 2015 staan drie vormingsdagen ‘Strategische geloofscommunicatie’ op het programma. Deze dagen worden aangeboden in het leerhuis van de Gerardus Majellaparochie in Utrecht. Gedurende drie zaterdagen, op 28 maart, 13 juni en 26 september 2015 en bedoeld voor iedere geïnteresseerde katholiek, wordt ingegaan “om in het leven van alledag goed in te kunnen gaan op ‘lastige vragen’ die alles te maken hebben met een katholieke levensovertuiging”.
De organisatie achter Catholic Voices Nederland is de stichting Gabriel voor audiovisuele publiciteitsmedia in Roosendaal. In het bestuur zitten onder meer M.R. Goris, mr. Peter van der Velden uit Nijmegen en Opus Dei-woordvoerster José van Dijck uit Amsterdam.
De stichting wil tussen 2014 en 2016 mediatrainingen opzetten voor katholieke leken naar het voorbeeld van het internationale initiatief ‘Catholic Voices’. Verder wil zij een of meerdere Engelse uitgaven van ‘Catholic Voices’ te vertalen naar het Nederlands en deze uit te geven.
De stichting Gabriel heeft statutair ten doel het bevorderen van publiciteit ten dienste van de verkondiging van de blijde boodschap van Jezus Christus zoals deze door de katholieke kerk wordt overgeleverd. De stichting draagt er zorg voor dat bij al haar eigen en bij al de door haar bevorderde werkzaamheden de richtlijnen van de katholieke Kerk, in het bijzonder die zijn neergelegd in het decreet Inter Mirifica.