Vandaag presenteren de monniken van de abdij Onze Lieve Vrouw van Koningshoeven, in Berkel-Enschot bij Tilburg, de allereerste kloosterglossy. Zij kwamen op het idee door vragen van bezoekers, zo vertelde de abt, Dom Bernardus, vanmorgen tegen NPO Radio 1. De abdij heeft een website en is actief via sociale media, maar er bleek toch behoefte te bestaan aan meer tastbare informatie.
In plaats van voor een boek of een brochure kozen de monniken voor een glossy: een meer eigentijdse manier om een groot publiek te bereiken. Ze willen hiermee ook laten zien dat ze midden in de maatschappij staan en geen buitenaardse wezens zijn of mensen die nog in de middeleeuwen leven. Zo vertellen ze bijvoorbeeld hoe ze bezig zijn met het thema ‘duurzaamheid’.
De glossy is in principe een eenmalige uitgave maar, aldus Dom Bernardus, ook monniken zijn wispelturig: misschien komt er nog wel eens een vervolg.
Foto: Hanslenting from nl CC-BY-SA-3.0