Wat krijg je als je een luxe-automerk verenigt met de pauselijke aandacht voor armoede? Precies: de verhuur van de Sixtijnse kapel aan Porsche voor een exclusief benefietconcert ten bate van de armen.
De Britse krant The Telegraph meldt dat de rooms-katholieke kerk heeft ingestemd met de verhuur van de Vaticaan Sixtijnse kapel voor deze zakelijke bijeenkomst van Porsche. De opbrengst van het evenement gaat naar goede doelen die armen en daklozen ondersteunen.
De exclusieve bijeenkomst maakt onderdeel uit van een vijfdaagse ‘Rome Experience’ die Porsche organiseert. In de kapel zullen de bezoekers luisteren naar een concert van Rossini, uitgevoerd door het eeuwenoude Romeinse koor Santa Cecilia. Voor de hele reis betalen de deelnemers minstens vijfduizend euro per persoon.
Het evenement van Porsche op de plek waar paus Franciscus is gekozen, verzekert de deelnemers van “een prachtig concert in de Sixtijnse Kapel,” gevolgd door een “galadiner” in de Vaticaanse Musea. De benefietbijeenkomst moet minimaal tweehonderdduizend euro opleveren.
Sinds zijn inauguratie heeft paus Franciscus sterk de nadruk gelegd op de positie van armen. Met de verhuur van de Sixtijnse kapel geeft hij aan dat hij daadwerkelijk bereid is om ‘de schatten van de kerk’ in te zetten voor de armen, zoals hij aan het begin van zijn pontificaat zei.
De directeur van de Vaticaanse musea, Paolo Nicolini zegt dat dit een uitzondering is.”De Sixtijnse kapel is geen commerciële ruimte.” Een woordvoerster van Porsche vindt de actie geweldig. “Het is een eenmalige gebeurtenis en een kans die je maar eenmaal in je leven krijgt.”