“Muziek is een behoefte”, stelt de Nederlandse koorleider Jeroen Spitteler. “Vanuit mijn talige achtergrond heb ik een grote interesse voor de tekst. Een goede componist maakt in zijn muziek al een interpretatie van die tekst.” Tertio zocht de musicus op voor een uitgebreid interview.

De meeste interessante muziek is geestelijk. Dat houdt in dat ook de teksten religieus geïnspireerd zijn. Dat riep bij de beginnende zanger en dirigent vragen op: “Wat is dit eigenlijk? Wat moet ik hier als zanger nu mee?” Het kantelpunt kwam toen Spitteler in de oudejaarsnacht alleen thuis was. Hij vond niet beter dan te bidden: “Het gebed werd een onverwachte poort; het was het stukje dat in een chaotische puzzel opeens alles op zijn plaats deed vallen.”

Op 1 januari 2008 was hij weer gelovig: “En zo was ik na twaalf uur niet bezig met het Nieuwjaarsvuurwerk, maar wel met de vraag waar ik op 1 januari naar de eucharistie kon gaan”.

Het deed Spitteler stilstaan bij zijn roeping als musicus. Vrij snel was het voor de concertdirigent en –zanger duidelijk: “Mijn muzikale roeping ligt buiten de liturgische context en buiten de kerk.” Maar tegelijk ziet hij wel de maatschappelijke rol van de muziek: “Zingen en muziek zijn de ideale manier om mensen samen te brengen. Zeker in deze tijd kan muziek zo een meerwaarde bieden.”

Zijn geloof is merkbaar in zijn concerten: “als je als muzikant wil begrijpen wat de componist met de tekst doet, stap je bijna vanzelf in een gelovige traditie”.

En zo was ik na twaalf uur niet bezig met het Nieuwjaarsvuurwerk, maar wel met de vraag waar ik op 1 januari naar de eucharistie kon gaan

(Bron: Tertio, christelijk opinieweekblad. Meer info en abonneren via www.tertio.be)

Foto: © Geert De Cubber