Welke Nederlandse bisschoppen gebruiken social media?

0
1462

Twee jaar geleden publiceerde ik een artikel over Nederlandse bisschoppen en hun aanwezigheid op social media. Het was een rondje om de velden om te kijken welke social media het episcopaat in Nederland gebruikt.Ik heb dat vandaag opnieuw gedaan. Het resultaat is bedroevend. Sinds november 2011 is de digitale presentie verslechterd.

Ik heb mijn quick scan van twee jaar geleden herhaald, nadat ik een – bemoedigend – artikel op de website van de Nederlandse Kerkprovincie las over de noodzaak om te evangeliseren via internet. Bisschop Wiertz – zelf niet actief op social media (!) – toog naar Barcelona en hoorde onder meer deze uitspraak: ‘De paus roept op om in de evangelisatie het nieuwe, zesde continent, internet niet te vergeten’. Aldus mgr. Claudio Maria Celli, president van de pontificale raad voor Sociale Communicatie. Des te treuriger is het, dat in Nederland die oproep volstrekt geen weerklank vindt.

Dit zijn mijn bevindingen:

Twitter

Als er al activiteit is, dan is dat van hulpbisschop Jan Hendriks. Hij heeft een actief Twitteraccount (361 volgers, 2 volgend), dat als distributiekanaal wordt gebruikt voor zijn blog Arsacal.nl. Mgr. Hendriks gebruikt Twitter niet om te converseren. Zijn twitternaam is @mgrhendriks, waarvan ik in 2011 signaleerde dat deze toen nog vrij was. Hulde!

De andere bisschoppen ontbreken op Twitter. Het destijds opgezette Twitteraccount van aartsbisschop Eijk (voor het Jaar van de Priester) is opgeschoond. Alle mooie gebedstweets zijn verwijderd en het account is doodgevallen, ondanks de 1.373 volgers.
Verder zijn er bisschoppelijke accounts aangemaakt om misbruik te voorkomen (zoals drie accounts voor Mgr. Van den Hende).

Facebook

Op Facebook geldt dezelfde conclusie: weinig bisschoppelijke activiteit en vooral hulpbisschop Hendriks is sociaal. Hij heeft 924 connecties, 221 gedeelde foto’s en – opnieuw – vele posts door het automatisch delen van zijn blog via Facebook. Een enkele keer reageert de hulpbisschop op vragen, verzoeken of andere reacties. De posts van Mgr. Hendriks zijn dan in de trant van ‘Bedankt’ of ‘Bidt voor mij’.

De andere ‘social media bisschop’ op Facebook is hulpbisschop Everard de Jong van het bisdom Roermond. Hij heeft 1.874 connecties en 169 gedeelde foto’s. Op de timeline van Mgr. De Jong wordt veel geplaatst, maar vooral door zijn vrienden. Mgr. De Jong zelf is al maanden niet actief. Ook op bijvoorbeeld verjaardagswensen wordt niet meer gereageerd, waar in het verleden de hulpbisschop nog wel reageerde.

De overige bisschoppen zijn niet aanwezig op de meest populaire social netwerksite in Nederland. Waar twee jaar geleden mgr. Hurkmans een Facebookaccount had, heb ik deze nu niet meer terug kunnen vinden.

LinkedIN

Net als twee jaar geleden heeft alleen mgr. De Jong een LinkedIN-profiel. Hij heeft meer dan 500 connecties. De interactieve mogelijkheden worden amper gebruikt en er is geen integratie van andere social mediakanalen. Onduidelijk is of Mgr. De Jong LinkedIN gebruikt om contacten te onderhouden. Ik heb geen activiteit van de hulpbisschop gezien in mogelijk interessante LinkedIN-groepen.

YouTube

In 2011 heb ik niet gekeken naar YouTube-accounts. Vandaag zijn er geen persoonlijke YouTube-kanalen van een van de bisschoppen. Dat is op zich nog te begrijpen. De bisdommelijke kanalen zijn echter ook niet echt drukbezocht of druk bezet. Het bisdom Breda heeft vier maanden geleden de laatste video geupload en sinds 2011 41 video’s gepubliceerd. Het Bisdom Rotterdam is al drie maanden niet actief en plaatste in totaal 31 video’s op ’s werelds grootste videowebsite. De bisdommen Den Bosch, Haarlem-Amsterdam, Utrecht en Roermond hebben geen eigen kanaal. Het bisdom Groningen-Leeuwarden had vier jaar geleden al een account, maar plaatste sindsdien 3 video’s. Alle drie zijn inmiddels vier jaar oud.

Hyves

Omdat Hyves vanaf volgende week verder gaat als online game-platform, heb ik ze verder buiten beschouwing gelaten.

Conclusie

Ondanks de vele aansporingen en stimulansen vanuit Rome om het internet te evangeliseren, en zich op social media te manifesteren, is er een achteruitgang in Nederland te zien. Er zijn twee hulpbisschoppen die beiden op Twitter en Facebook in enige mate actief zijn. Ze gebruiken de netwerksites vooral als zendinstrument of distrubutiekanaal voor een blog.

Er is stilstand en achteruitgang te zien. Dat is zeer te betreuren, Waar steeds meer bestuurders, burgemeesters en directeuren social media gebruiken als middel voor engagement, het uitdragen van de eigen boodschap en het verbinden van mensen, trekken de Nederlandse bisschoppen zich terug uit het digitale leven.

Paus Franciscus laat zien een succesverhaal te zijn op social media. Hij is de meest invloedrijke geestelijk leider op Twitter met inspirerende, bemoedigende en prikkelende tweets. Laagdrempelig, zonder enige moeite en bestuurlijk niet gevoelig. Dat verdient navolging.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here