Jezuïeten lanceren nieuw Instagramaccount voor millennials

Icoontjes van social media op telefoon

De jezuïeten hebben @xaver_jezuieten gelanceerd, een nieuw Instagramaccount van de jezuïeten voor millennials. Jonge makers zoeken naar de betekenis van de ignatiaanse spiritualiteit voor henzelf en hun generatiegenoten.

Met dagelijks nieuwe content hopen de jezuïeten hiermee twintigers en dertigers te helpen dieper in contact te komen met henzelf en anderen. En om God te zoeken (en te vinden) in alle dingen. Het Instagramaccount is met een knipoog vernoemd naar Franciscus Xaverius, een van de eerste jezuieten en in zijn tijd een begeesterd en begeesterende dertiger.

De ontdekking van Instagram is een genade

Jezuïet en internetpastor Nikolaas Sintobin hoopt met dit Instagramaccount een goed format te vinden dat zinvol is voor deze doelgroep en waarbij ze zich thuisvoelen. ‘We zien dat we via traditionele wegen, zoals kerkgang, de jongere generatie niet langer bereiken. Het is een genade te ontdekken dat er plekken als Instagram zijn waar we ze wel kunnen ontmoeten. Komt daarbij dat internet geen confessionele muren kent. Onze wortels zijn katholiek, maar de content die we creëren is principieel oecumenisch.’
Hoewel Instagram miljoenen gebruikers heeft in Nederland en Vlaanderen, is het niet zo dat daar aanwezig zijn meteen betekent dat je een groot bereik hebt. ‘We hebben geen grootste vooraf uitgetekende plannen. We zien gewoon wat er op ons afkomt en hoe het evolueert. Groeit er een gemeenschap uit die elkaar wil ontmoeten in de fysieke wereld, heel mooi, maar dat zullen we dan wel zien. We staan erin met een open vizier.’

Aansluiten bij vragen en problemen van millennials

@xaver_jezuieten wil aansluiten bij de specifieke vragen en problemen die leven bij deze doelgroep. Hoe vind ik rust? Hoe ga ik om met prestatiedruk? Ga ik settelen? Hoe maak ik een goede keuze? Welke plek kan geloof in mijn leven innemen? ‘Instagram dwingt ons als het ware elke dag korte speldenprikjes uit te delen. We krijgen geen half uur. Op Instagram scrol je door de tijdlijn en in een fractie van een seconde besluit je of je post wel of niet bekijkt. En dan nog heb je hooguit een minuut om iets te delen, maar vaak veel korter. Kort en krachtig en toch naar de diepte gaan. Smaak geven, een verlangen wekken naar meer. Proberen binnen te gaan via het deurtje dat daar open staat. En dat systematisch aanpakken.’

De jezuïeten hebben hiervoor een millennial aangetrokken, Thomas Klein, die goed vertrouwd is met de ignatiaanse spiritualiteit. ‘Stilte is het eerste grote thema waarop @xaver_jezuieten zich toelegt. Hoe word je stil? Wat gebeurt er in de stilte? Thomas heeft een reeks podcasts gemaakt van 15 minuten. De challenge die we aanbieden is: in de maand februari elke dag een kwartier stilte. Eerst nog met veel uitleg rond stil worden door Thomas, maar uiteindelijk zul je steeds minder horen in de podcast.’
‘Of dat werkt? De eerste reacties zijn positief,’ merkt Sintobin op, ‘maar het is voor ons ook leren. Om jongeren te bereiken moeten we experimenteren en pionieren. Gaandeweg ontwikkelen we knowhow. We hebben er echt zin in.’